Back to Top

Vergelijk toestellen en abonnementen

Schuif voor meer

Albert Heijn klanten kunnen binnenkort met behulp van een navigatie app binnen de winkel navigeren. Zo wordt het nog eenvoudiger om een vooraf opgestelde boodschappenlijst af te werken. Hierdoor hoeven klanten niet langer aan medewerkers te vragen waar de sambal of de dipsaus staat.

Supermarktketen Albert Heijn is een samenwerking aangegaan met Philips en Aisle411, een bedrijf dat zich richt op indoor navigatie. Dat is precies datgene wat Albert Heijn aan zijn klanten wil aanbieden: een Google Maps voor binnen. De winkel is binnen de app zichtbaar als een plattegrond. Wanneer de klant eerst een boodschappenlijstje invoert, stippelt de app de juiste route uit. Gebruikers zien op de app waar het product op het boodschappenlijstje vindbaar is.

Tip: iPhone toestellen op prijs vergelijken

Zo werkt de indoor navigatie app

De locatie in de supermarkt wordt niet bepaald met traditionele GPS signalen, omdat deze signalen op indoor locaties niet altijd goed werken. Daarom komt Philips er aan te pas, die Visible Light Communication inzet.

De app is niet alleen geschikt voor het afwerken van het boodschappenlijstje, ook ziet de gebruiker waar interessante aanbiedingen liggen. In de toekomst moet de app uitgebreid worden met een scanfunctie. Hierbij kunnen klanten middels een smartphone artikelen scannen en afrekenen.

Hebben we hier ook behoefte aan?

We maken steeds vaker gebruik van navigatie apps. In Amerika is de supermarkt navigatie app al langer in gebruik. Bij een andere grote supermarkt loopt deze nog als proef. Ook in Dubai is de indoor navigatie app in verschillende supermarkten geïntroduceerd.

Uit eerdere proeven blijkt dat klanten met de indoor app gemiddeld 5% meer boodschappen kopen. Ook kan de winkelvoorraad beter worden afgestemd op het koopgedrag. Dit is natuurlijk goed nieuws voor de ondernemer, maar hoe ervaart de gemiddelde klant deze app? Het voordeel zit hem in het praktisch gebruik, waarbij de klant veel sneller klaar is met boodschappen doen. Bovendien hoeft deze niet langer een medewerker te zoeken om te vragen waar een product staat. Door alle data die de supermarkt ontvangt, kan deze het koopgedrag bepalen en hier gerichte aanbiedingen mee doen.

De Nederlandse Albert Heijn app zal vergelijkbaar zijn met de Philips indoor positioning app die Philips en Aisle411 voor een supermarktketen in Dubai hebben ontwikkeld. In mei 2018 begint de eerste proef in een Albert Heijn winkel in Hoofddorp. Daarna weet de supermarktketen of er ook daadwerkelijk behoefte is aan indoor navigatie. Mocht de app definitief worden uitgebracht, dan is deze verkrijgbaar in de Apple App store.

Vergelijk: Alle abonnementen met iPhone vergelijken

Vergelijk toestellen en abonnementen

Schuif voor meer


Beste iPhone deals:

Staat je gewenste abonnement er niet bij? Ga naar de uitgebreide abonnement vergelijker, inclusief filters en zoekwoorden.