Back to Top

Vergelijk toestellen en abonnementen

Schuif voor meer

Na het bijwerken of herstellen van een iOS apparaat kon er in 2015/2016 een error 53 melding verschijnen. Deze foutmelding verscheen veel op iPhones waarvan de homeknop door een derde partij was gerepareerd. Het probleem werd begin 2016 middels een iOS update verholpen. Twee jaar later wordt Apple hier alsnog voor op de vingers getikt.

Het gaat niet om de foutmelding zelf maar om de manier waarop Apple met consumenten omging. De smartphonefabrikant weigerde reparaties na de error 53 melding. Ruim 5000 klanten waren hier de dupe van. De rechtbank heeft zich over deze zaak gebogen en Apple een boete opgelegd.

Tip: Losse iPhone kopen - prijzen vergelijken

Bekijk ook: Abonnementen met iPhone vergelijken

Flinke boete van $9 miljoen

Voor het maken van valse beweringen over het consumentenrecht heeft Apple een boete van 9 miljoen dollar gekregen. Deze is opgelegd door de Australische rechtbank. Het is dus best mogelijk dat er later ook boetes uit andere landen volgen.

Klanten die eerder hebben betaald voor vervanging van het apparaat naar aanleiding van het error 53 probleem, kunnen contact opnemen met Apple support. Hier kunnen ze vragen om terugbetaling van de reparatiekosten. Apple laat hiermee zien dat consumenten tóch in hun recht staan.

Apple heeft beloofd dat het de dienstverlening in de toekomst sterk gaat verbeteren. Hierbij zou de consument voorop moeten staan. Het bedrijf is in gesprek met de Australian competition and consumer commission en bekijkt hoe dit het best kan worden aangepakt.

Aanbevolen: Hollandsnieuwe abonnementen vergelijken

Het error 53 problemen fixen

In iOS 9.3 werd het probleem verholpen. Inmiddels zijn we alweer toe aan iOS 12 en komt de error foutmelding nagenoeg niet meer voor. Toch kan het voorkomen dat iemand nog een ouder toestel met het verouderde besturingssysteem heeft. Bij een error 53 melding is het belangrijk om over te gaan naar de nieuwste update. Vervolgens zijn er een aantal stappen om het 53 probleem op te lossen.

  • Zet iTunes af of koppel het ios-apparaat los van de computer
  • Voorzie het toestel van de nieuwste iTunes versie en verbind deze via USB kabel met de computer
  • Open iTunes en selecteer het apparaat
  • Klik bij opties op ‘update’, kies eventueel voor de optie herstellen of bijwerken
  • Volg de stappen op het scherm om het apparaat opnieuw in te stellen
  • Is het probleem nog steeds niet verholpen, neem dan contact op met Apple support
Beste iPhone deals:

Staat je gewenste abonnement er niet bij? Ga naar de uitgebreide abonnementen met toestel vergelijker, inclusief filters en zoekwoorden, naar de uitgebreide Sim Only vergelijker, of naar de uitgebreide vergelijker voor losse toestellen.


Vergelijk toestellen en abonnementen

Schuif voor meer