Back to Top

Vergelijk toestellen en abonnementen

Schuif voor meer

Gisteren werden wij benaderd door een klant van KPN Mobiel die een opmerkelijk verhaal had over de aanschaf van een iPhone 7 Plus en de verlenging van zijn abonnement. In de kern kwam het verhaal erop neer dat voor hem het eenmalige beginbedrag voor de iPhone 7 Plus 256 GB ongeveer honderd euro meer bedroeg dan het beginbedrag voor een nieuwe klant. 

De trouwe klant kreeg weliswaar een korting op zijn (te verlengen) abonnement, maar bij nader onderzoek bleek zijn termijnbedrag bij een tweejarig abonnement slechts vier euro minder te zijn dan het termijnbedrag voor een nieuwe klant. Hij vond het bovendien opmerkelijk dat de 250 MB extra verbruiksmarge die hij eerder kreeg aangeboden, ineens niet meer stond in zijn ‘eindaanbieding’. De persoon in kwestie heeft schermkopieën gemaakt van zijn onderzoek. 

Tip: Losse iPhone kopen - prijzen vergelijken

Bekijk ook: Abonnementen met iPhone vergelijken

Rekensom trouwe klant 

KPN wekt in deze kwestie de suggestie opzettelijk een nepkorting aan te bieden aan de trouwe klant. Berekend over twee jaar abonnement komen de bedragen neer op het volgende.  

De gegevens voor de trouwe klant:

Eenmalig voor iPhone 7 Plus 256 GB) € 528 (onbeperkt bellen/sms, 5 GB internet, EU en termijnbedrag iPhone – in actieperiode) 24 maanden x € 55. Het totaal voor hem is dus berekend over die twee jaar € 1848,-.  

Rekensom nieuwe klant

De gegevens voor een nieuwe klant: (eenmalig voor iPhone 7 Plus 256 GB) € 432 + (eenmalig aansluitkosten en thuiskopieheffing) € 29,23 + (onbeperkt bellen/sms, 5 GB internet, EU en termijnbedrag iPhone – in actieperiode) 24 maanden x € 59. Het totaal voor de nieuwe klant is dus berekend over die twee jaar € 1877,23. Zuiverder is het echter om de aansluitkosten en thuiskopieheffing (alleen bij nieuwe klant) uit de vergelijking te halen. De nieuwe klant betaalt dan bij twee jaar abonnement € 1848,-. Dat is dus exact hetzelfde eindbedrag als bij de trouwe klant! 

Voor de economen onder jullie: de trouwe klant betaalt eerder een hoger bedrag en gezien de inflatie is hij dus eigenlijk slechter af. 

Heel opmerkelijk is ook dat de nieuwe klant op het scherm de melding krijgt dat zijn abonnement na twee jaar € 30 per maand zal bedragen, maar de trouwe klant kijkt aan tegen een melding van € 45 per maand. 

Chatsessie met KPN

Mocht u nu denken dat de ‘zottigheid’ hiermee afgerond is, dan moet ik u teleurstellen. De betreffende klant heeft een (door hem vastgelegde) chatsessie gehad met KPN over deze kwestie. Zijn vraag was waarom hij als trouwe klant eenmalig meer moest betalen voor de betreffende iPhone dan een nieuwe klant. 

Op geen enkele wijze wordt in de chatsessie daadwerkelijk op zijn vraag ingegaan. Hij heeft in de sessie met twee medewerkers (een man en een vrouw) contact en elke keer wordt alleen gesteld dat zijn abonnement niet duurder is. Zelfs als hij meldt dat hij lid is van de Consumentenbond en een goede rechtsbijstandsverzekering heeft, zijn de medewerkers onvermurwbaar: de klant krijgt geen antwoord. Het wordt aan het einde navrant als de medewerkster de klant min of meer meldt dat hij niet coöperatief is in de chatsessie. 

Poging tot annuleren iPhone 7 Plus abonnement

In de avond van donderdag 22 september besluit de klant zijn bestelling te annuleren. Hij heeft inmiddels besloten weg te gaan bij KPN, maar wil eerst af van zijn bedoelde aanschaf. Hij logt in op 'MijnKPN' en klikt door naar online annuleren. Op die websitepagina moet hij een keuzeveld selecteren. Uiteraard kiest hij voor ‘mobiel’ en ziet dan een storingsmelding. Hij kan alleen nog maar telefonisch annuleren.  

Inmiddels in achterdochtige staat besluit de klant eens te kijken hoe de andere optie in het keuzeveld werkt: bij niet-mobiele zaken is er geen storing. Hij realiseert zich dat veel klanten in een periode zitten waarin een iPhone-7-bestelling nog geannuleerd kan worden (KPN meldt 14 dagen). Dat wordt op deze wijze niet gemakkelijker. Een check van vandaag levert overigens op dat er op de website nog steeds een storingsmelding gegeven wordt, indien je van je mobielbestelling af wilt komen. Een bedenkelijke situatie. 

Lange telefonische wachtrij 

De betreffende trouwe klant is uiteindelijk in de nacht van 22 op 23 september telefonisch afgekomen van zijn bestelling. Hij heeft 14 minuten moeten wachten alvorens hij te woord werd gestaan, maar kreeg de annulering zonder probleem. De klantenservicemedewerker heeft op geen enkele wijze geprobeerd in de kwestie tot een tegenvoorstel te komen. Wij vinden dat marketingtechnisch opmerkelijk. Opmerkelijk is ook dat de klant binnen 15 minuten twee (niet-identieke) e-mailbevestigingen binnenkreeg van de annulering. Heeft er op de achtergrond wellicht een juridisch onderlegde medewerker meegekeken? 

Vergelijk toestellen en abonnementen

Schuif voor meer


Beste iPhone deals:

Staat je gewenste abonnement er niet bij? Ga naar de uitgebreide abonnementen met toestel vergelijker, inclusief filters en zoekwoorden, naar de uitgebreide Sim Only vergelijker, of naar de uitgebreide vergelijker voor losse toestellen.