Back to Top

Vergelijk toestellen en abonnementen

Schuif voor meer

Telecom providers Vodafone en T-Mobile hebben van de Hoge Raad een flinke tik op de vingers gekregen. Deze twee mobiele telefonie giganten hebben namelijk mensen op het verkeerde been gezet. In advertenties lokten zij mensen om bij hen een abonnement af te sluiten. 

Volgens de advertenties kregen de nieuwe klanten hierbij een ‘gratis toestel’. Vanzelfsprekend kwamen daar veel mensen op af. Maar wat bleek, het mobieltje was helemaal niet gratis. In de maandelijkse factuur werd namelijk geld gerekend voor de smartphone. Nu is dat geen nieuws want de meeste abonnement zitten zo in elkaar. Echter, er werd in dit specifieke geval gezegd dat de mobiele telefoon ook echt gratis was, wat dus niet zo is.

Tip: Losse iPhone kopen - prijzen vergelijken

Bekijk ook: Abonnementen met iPhone vergelijken

Toestel inleveren en nieuwwaarde ontvangen van provider

De hoge raad heeft vorige maand besloten dat de klanten die het slachtoffer zijn van misleidende praktijken van Vodafone en T-Mobile hun geld kunnen terugvragen. Zij mogen het bedrag dat het toestel destijds in de winkel kostte, terugvorderen van hun provider. Daar zijn de telecomproviders natuurlijk niet zo blij mee. Het verloop in deze gaat dan ook wat stroef momenteel. Je moet sowieso je toestel bij je provider inleveren als je voor de volledige nieuwprijs in aanmerking wil komen. Als de provider niet meewerkt, kan het zinvol zijn je aan te sluiten bij ConsumentenClaim.

Vodafone en T-Mobile zetten hakken in het zand

ConsumentenClaim is een organisatie die een specialisatie heeft in het samenstellen van massaclaims. Door samen te werken bereik je meer en houd je de kosten laag, dat is min of meer de fundering van ConsumentenClaim. In het geval van de zogenaamde gratis mobieltjes van Vodafone en T Mobile is door deze organisatie een claim opgezet en hebben zich intussen ruim duizend gedupeerden gemeld. Het geval wil namelijk dat de telecomproviders zich niet geroepen voelen om de hand in eigen boezem te steken en al haar klanten zonder morren het geld teruggeeft dat onwettig is geïncasseerd.

KPN ook niet eerlijk geweest

Naast Vodafone en T-Mobile is er nog een derde grote provider die zich ook schuldig heeft gemaakt aan het ‘gratis weggeven van mobieltjes’, maar daar in de praktijk toch stiekem geld voor ging rekenen. Het gaat hier om het Nederlandse KPN. Echter is KPN niet veroordeeld. Waarom dit niet is gebeurd is onduidelijk. Claim organisatie ‘ConTel’ heeft ieder geval een klacht ingediend bij waakhond Autoriteit Financiële Markten. Zij stellen dat consumenten gedupeerd zijn, omdat de telecombedrijven aangeven dat ze niet willen compenseren. Het is nu afwachten wat de rechter zal zeggen. Wil je meer TelecomNieuws lezen, surf dan ook eens naar ‘Watdoenwijmet’.

Vergelijk toestellen en abonnementen

Schuif voor meer


Beste iPhone deals:

Staat je gewenste abonnement er niet bij? Ga naar de uitgebreide abonnementen met toestel vergelijker, inclusief filters en zoekwoorden, naar de uitgebreide Sim Only vergelijker, of naar de uitgebreide vergelijker voor losse toestellen.