Onmogelijk om te bellen
Als je bepaalde instellingen hebt ingeschakeld, kun je mogelijk niet meer met je iPhone bellen. Ook kan het gebeuren dat de software niet up-to-date is, of dat er problemen zijn met je provider. Om deze reden kun je een aantal stappen doorlopen om te proberen het probleem zelf op te lossen. In andere gevallen kan het ook gebeuren dat de modem van je iPhone kapot is. Dan is alleen een bezoekje aan de Apple Store nog zinvol.
Tip: Losse iPhone kopen - prijzen vergelijken
Bekijk ook: Abonnementen met iPhone vergelijken
Zoek uit of er storing is
Hoewel het aantal storingen bij de mobiele providers de afgelopen jaren is afgenomen, kan het wel gebeuren dat je een keer te maken krijgt met een (landelijke) storing. Gaat je iPhone niet meer over, controleer dan eerst even of je überhaupt nog wel bereik hebt. Zie je bovenin alleen een paar stipjes staan of de tekst: ‘SOS’, dan is er mogelijk een storing.
Controleer dan eerst op de website van je aanbieder of er mogelijk een storing in jouw woonplaats is gemeld. Staat de storing er nog niet op vermeld, kijk dan eens op social media of er meer mensen zijn die hierover klagen. Is dat niet het geval? Probeer dan eens een andere simkaart in je iPhone te installeren. Werkt dit wel, dan is er een probleem met je eigen simkaart. Neem dan contact op met je provider om te controleren of er wellicht een probleem met de facturering is. Ook kan het zo zijn dat je simkaart simpelweg kapot is.
Controleer of je Vliegtuigmodus aan hebt gezet
Heb je helemaal geen verbinding en doet je wifi het ook niet meer? Dan is de kans vrij groot dat je Vliegtuigmodus hebt ingeschakeld. Deze modus zorgt ervoor dat er geen verbinding meer is met wifi of bijvoorbeeld een mobiele mast. De functie is handig voor als je in het vliegtuig zit, zodat je niet stoort op de radio’s in de cockpit. Maar het kan ook gebeuren dat je de functie per ongeluk aan hebt gezet. Je kunt dit gemakkelijk controleren door te kijken of er een vliegtuigicoontje bovenin beeld is geactiveerd. Deze kun je gemakkelijk uitschakelen.
- Ga naar ‘Instellingen’;
- Haal de groene schakelaar bij ‘Vliegtuigmodus’ over, zodat deze weer wit is.
Controleer vervolgens of je nu weer verbinding hebt.
Werk je software bij
In sommige gevallen kan het gebeuren dat je niet de laatste software op je iPhone hebt geïnstalleerd. Met software-updates updaten telecomproviders instellingen voor het verbinding maken met hun netwerk. Daarom zijn er soms updates voor de instellingen van de aanbieder beschikbaar. Soms kan het ook helpen om de software voor iOS te updaten. Daarvoor heb je meestal wel een wifi-verbinding nodig.
- Ga naar ‘Instellingen’;
- Ga naar ‘Algemeen’;
- Klik op ‘Software-updates’;
- Controleer of er een update klaar staat
Reset de netwerkinstellingen
Helpt dit ook niet? Dan kun je eens de netwerkinstellingen van je iPhone opnieuw instellen. Je raakt dan geen gegevens, apps of foto’s kwijt. Je moet wel je Wifi-verbinding opnieuw instellen, dus zorg ervoor dat je het wachtwoord bij de hand hebt.
- Ga naar ‘Instellingen’;
- Tik op ‘Algemeen’;
- Klik op ‘Zet over of stel iPhone opnieuw in’;
- Klik op ‘Stel opnieuw in’;
- Kies voor ‘Herstel netwerkinstellingen’;
Alle netwerkinstellingen, zoals je voorkeursnetwerken en VPN-instellingen worden gewist. Ook de instellingen voor je provider, zodat daar geen problemen meer mee kunnen zijn. Het kan ook helpen om eens op een andere plek te bellen.
Als niets meer werkt
Heb je alle instellingen zoals de Niet-storenmodus en geblokkeerde telefoonnummers gecontroleerd? Dan kun je eens proberen om de simkaarten met elkaar uit te wisselen. Het liefst tussen twee andere providers. Bijvoorbeeld een simkaart van Odido en van KPN. Blijkt dat beide simkaarten niet werken, dan kan er een probleem zijn met je iPhone. In dat geval kun je aankloppen voor hulp bij de verkoper van het toestel, bij een APR of bij de Apple Store zelf. De Apple Stores vind je in Amsterdam, Haarlem en Den Haag.
Blijkt alleen je eigen simkaart niet te werken, dan kun je het best een nieuwe simkaart aanvragen bij je telecomprovider, of naar een van de dichtstbijzijnde winkels gaan om het probleem op te laten lossen.