Back to Top

Vergelijk toestellen en abonnementen

Schuif voor meer

Je iPhone maakt geen verbinding met het wifinetwerk. Wifi problemen komen best veel over en gelukkig zijn problemen er om op te lossen. We kijken niet alleen naar de werking van het wifi netwerk maar ook mogelijke oorzaken op de iPhone.

Wifi werkt niet en zo los je dat op

Wanneer je iPhone wifiproblemen heeft kan dit natuurlijk aan het wifi netwerk liggen. De makkelijkste oplossing is het herstarten van het modem. Vaak zit er een knop aan de achterkant van het modem. Druk deze knop in, het modem wordt uitgeschakeld. Wacht minimaal 10 seconden voordat je het modem wanneer aanzet.

Het modem maakt automatisch verbinding. Hierbij zie je enkele lampjes (groen) knipperen. Bekijk of je iPhone nu verbinding maakt met wifi. Is dit nog steeds niet het geval en heb je ook geen wifi op je tablet, laptop of andere mobiele apparaten? Neem dan contact op met de provider. Er kan sprake zijn van een internetstoring.

Tip: Losse iPhone kopen - prijzen vergelijken

Bekijk ook: Abonnementen met iPhone vergelijken

Binnen het bereik van de router

De router is aangesloten op het modem, hoewel je ook routers en modems ineen hebt. De router is verantwoordelijk voor het opzetten en onderhouden van het wifinetwerk. Wanneer je met de iPhone te ver van de router vandaan bent dan ontvangt je toestel geen signaal. Dit zorgt ervoor dat je ook geen wifi hebt.

De oplossing is simpel: ga dichter bij de router staan. Zolang je in de woning bent zul je ook signaal ontvangen. Maar het kan dat je op zolder weer geen signaal ontvangt. Of achter in de tuin niet. Wil je hier ook wifi hebben dan zul je gebruik moeten maken van een wifiversterker.

Controleer of wifi is ingeschakeld

Normaal heb je wifi aanstaan, maar het kan dat je deze functie hebt uitgeschakeld. Bijvoorbeeld omdat je in het buitenland bent of in de auto zit. In deze gevallen vraagt wifi veel van je batterij terwijl je er toch niet veel aan hebt. Maar het kan ook dat je wifi per ongeluk hebt uitgeschakeld.

Open de instellingen op je iPhone. Controleer of wifi is ingeschakeld. Vaak moet je op de naam van het wifinetwerk tikken om hier verbinding mee te maken. Wanneer het om een beveiligde verbinding gaat dan moet je ook wat wifi wachtwoord invoeren. Dan pas maakt je telefoon verbinding met het netwerk.

Melding: geen internetverbinding

Soms verschijnt er onder de naam van het wifinetwerk een melding met ‘geen internetverbinding’. Wanneer je hierop tikt dan ontvang je meer informatie. Lees deze informatie goed door, het kan helpen om het probleem op te lossen. Soms moet je voor een van bovenstaande oplossingen gaan. Maar het kan ook dat je voor een ander wifinetwerk moet kiezen.

Opnieuw opstarten van de iPhone

Ervaar je met je iPhone nog steeds wifiproblemen? Start het toestel opnieuw op. Start ook de router of het modem opnieuw op. Controleer hierna of je weer verbinding maakt met wifi. Is dit niet het geval, ga dan door naar de volgende stappen.

Netwerkinstellingen herstellen

Je iPhone heeft problemen met wifi en via bovenstaande stappen heb je het niet op kunnen lossen. Probeer dan om de netwerkinstellingen te herstellen. Open de instellingen app op je iPhone. Ga naar algemeen en kies voor ‘stel opnieuw in’. Vervolgens selecteer je’ herstel netwerkinstellingen’.

Houd er rekening mee dat hierbij alle wifinetwerken maar ook de bijbehorende wachtwoorden opnieuw worden ingesteld. Dit betekent dat je de wachtwoorden ook opnieuw moet invoeren. Heb je eerder gebruik gemaakt van een VPN-verbinding? Dan zijn deze instellingen ook weg. Maar het kan wel een oplossing voor het probleem zijn.

Contact opnemen met Apple

Is het nog steeds niet gelukt? Dan zit het probleem toch dieper. Bekijk eerst of je met andere apparaten wel verbinding krijgt met wifi. Is dit het geval, dan ligt het in ieder geval niet aan het wifinetwerk. Probeer met je iPhone verbinding te maken met een ander wifinetwerk. Vraag bijvoorbeeld aan de buren of dit mogelijk is of ga naar een openbaar wifinetwerk.

Wanneer de iPhone met geen enkel wifinetwerk verbinding kan maken, neem dan contact op met de verkoper of een Apple Store. Het probleem ligt dan echt bij je smartphone.

Router is niet geschikt voor je iPhone

Gelukkig komt het niet vaak voor maar sommige routers zijn niet geschikt voor jouw type iPhone. Werk de wifi router in ieder geval met de meest recente filmware bij. Wanneer je iPhone geen wifi ontvangt dan is de router misschien niet geschikt voor je toestel. Neem in dit geval contact op met de fabrikant van de router of met de internetprovider waarvan je de router hebt ontvangen.

In veel gevallen zit er niets anders op dan de router in te ruilen. Van de internetprovider ontvang je een nieuwe router, maar het kan ook dat je zelf een nieuwe moet aanschaffen.

Via ethernet een iPhone met internet verbinden

Het is natuurlijk heel vervelend wanneer je geen verbinding kunt maken met wifi. Om mobiele data in te zetten gaat ook wat ver want je gebruikt dagelijks toch best veel. Gelukkig kun je via ethernet een iPhone op het internet aansluiten. Hiervoor heb je een Lightning-naar-usb-camera-adapter nodig.

Sluit deze adapter op je iPhone aan. De andere kant van de adapter sluit je op een USB-kabel gaan. De USB-kabel gaat in een USB-hub. Op dezelfde USB-hub sluit je een USB ethernet adapter aan. De andere kant van de USB ethernet adapter bevestig je aan een ethernetkabel. Op deze manier kun je gebruik maken van bekabeld internet.

Vergelijk toestellen en abonnementen

Schuif voor meer