Back to Top

Vergelijk toestellen en abonnementen

Schuif voor meer

Heb je op je iPhone nog geen 5G, dan kun je dat eenvoudig oplossen... Steeds meer providers maken de overstap naar een sneller netwerk, 5G. Toen Apple de eerste iPhone met ondersteuning voor deze nieuwe technologie aankondigde, pakte het bedrijf er flink mee uit. Sinds de iPhone 12 is het mogelijk om gebruik te maken van het 5G-netwerk. Je hebt daarvoor niet alleen een geschikte iPhone nodig, ook het netwerk dat je gebruikt moet deze technologie ondersteunen. Inmiddels zijn er steeds meer providers die de technologie gratis of tegen betaling aanzetten. Heb je momenteel nog geen 5G of ervaar je problemen? Dan hebben we wat tips voor je.

Dit heb je nodig voor werkend 5G

Niet iedere iPhone heeft ondersteuning voor het 5G-netwerk. Heb je bijvoorbeeld nog een oudere iPhone zoals de iPhone 8, iPhone X of iPhone Xs? Dan heb je nog geen toegang tot dit netwerk. De iPhone ondersteunt deze technologie namelijk niet. Je hebt minimaal een iPhone 12 of nieuwer nodig, voordat je verbinding kunt maken met de opvolger van 5G. Heb je dus een iPhone 12, iPhone 12 mini, iPhone 12 Pro, iPhone 12 Pro Max of nieuwer? Dan kun je de technologie gaan gebruiken, als je provider het ook ondersteunt.

De grote providers zoals KPN, T-Mobile, Vodafone en Tele2 ondersteunen inmiddels allemaal 5G-abonnementen. In sommige gevallen moet je extra betalen voor het gebruik van de dienst. Nu de technologie steeds belangrijker wordt, zijn er ook meer providers die het mogelijk maken om gratis over te schakelen naar 5G. Het kan gebeuren dat je toch geen 5G-verbinding hebt, ondanks dat je een nieuwe smartphone hebt en bovendien een abonnement hebt dat 5G ondersteunt. Controleer hiervoor je instellingen.

Tip: Losse iPhone kopen - prijzen vergelijken

Bekijk ook: Abonnementen met iPhone vergelijken

5G activeren op je iPhone

Om 5G te kunnen gebruiken heb je een iPhone nodig die de nieuwe technologie ondersteunt en moeten de providers het nieuwe netwerk al aan hebben gezet. Nog niet overal in Nederland kun je gebruikmaken van 5G, omdat het netwerk nog niet overal dekkend is. Heb je dus de instellingen correct geactiveerd, maar nog steeds geen verbinding? Bekijk dan eerst even de dekkingskaart van je provider. Je kunt bij de instellingen van je iPhone controleren of je de nieuwe techniek al hebt geactiveerd. Volg daarvoor deze stappen:

  • Ga naar de instellingen-app op je iPhone;
  • Kies voor ‘mobiel netwerk’;
  • Klik op ‘Opties mobiele data’;
  • Klik door naar ‘gesprekken en data’.

Daarna krijg je een keuzemenu of 5G altijd aan moet staan, alleen in bepaalde gevallen gebruikt kan worden of helemaal uit moet staan. Als je twee simkaarten tegelijkertijd in je iPhone gebruikt, kun je per telefoonnummer kiezen voor welk abonnement je 5G wilt inschakelen. Het is dus ook mogelijk om met beide telefoonnummers gebruik te maken van 5G. Je hebt bij activatie de volgende opties:

  • 5G aanzetten: zodra er een verbinding met het 5G-netwerk mogelijk is, maakt de iPhone automatisch verbinding. De accuduur kan daardoor lager zijn;
  • 5G automatisch: je iPhone bepaalt of hij verbinding maakt met 5G of 4G. Als de verbinding niet veel sneller is, heeft 4G de voorkeur omdat je batterij dan langer meegaat;
  • LTE: de iPhone maakt altijd gebruik van 4G ook als je verbinding zou kunnen maken met 5G.

Problemen met 5G

Als je de instellingen hebt doorlopen, zou je verbinding met het 5G-netwerk moeten kunnen maken. Mocht je toch tegen problemen aanlopen tijdens het verbinden met 5G, dan kan dit verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaak is dat het netwerk nog niet landelijk dekkend is. Er kunnen dus zeker nog momenten zijn dat je verbinding wordt teruggeschakeld naar 4G. In sommige buitengebieden is de nieuwe technologie helaas nog niet beschikbaar. In de meeste gevallen zou je geen problemen met de verbinding moeten hebben.

Als je bij het instellingenmenu geen optie ziet om 5G in te schakelen, kan het ook zo zijn dat je mobiele aanbieder het nieuwe netwerk nog niet ondersteunt. Bijvoorbeeld omdat 5G niet voor je abonnementsvorm beschikbaar is. Je doet er in zo’n geval verstandig aan om even contact op te nemen met je provider.

Probeer opnieuw verbinding te maken

Er kan soms iets misgaan in de software van je iPhone. Daardoor kan het voorkomen dat je even helemaal geen verbinding hebt, of dat de verbinding niet zo snel of stabiel is als je gewend bent. Uiteraard is het mogelijk dat de telefoonprovider storing heeft, maar er kan ook iets misgaan bij het verbinden met je iPhone. Om deze reden kun je er ook voor kiezen om opnieuw proberen te verbinden. Dat kan door even je iPhone in vliegtuigmodus te zetten. Zet vliegtuigmodus daarna weer uit om opnieuw verbinding te maken.

Het is goed om te weten dat bij de vliegtuigmodus ook bestaande gesprekken worden verbroken en je even geen verbinding meer hebt met bijvoorbeeld Wi-Fi.

Netwerkinstellingen herstellen

Heb je al een oudere simkaart? Dan kan het zo zijn dat je de instellingen voor 5G nog niet hebt gekregen. In de meeste gevallen krijg je bij het updaten van je iPhone deze nieuwe instellingen automatisch van je provider. Soms zijn de gegevens niet meer volledig actueel of is er iets fout gegaan bij het downloaden van de 5G-gegevens. Je kunt je iPhone dan opnieuw kennis laten maken met het netwerk. Dit doe je door de netwerkinstellingen van je iPhone te herstellen. Het is dus niet nodig om je hele iPhone te wissen en opnieuw in te stellen. Alleen het herstellen van de netwerkinstellingen is voldoende.

Apple heeft met de iPhone verschillende opties geïntroduceerd om de instellingen van je smartphone te herstellen. Eén van die opties is het herstellen van je netwerkinstellingen. Alle informatie over netwerkverbindingen wordt dan gewist. Dat betekent dat de iPhone opnieuw informatie van je simkaart op zal halen. Maar let op; ook de gegevens over je draadloze netwerk worden gewist. Na het herstellen zul je je Wi-Fi dus opnieuw in moeten stellen. Volg voor het herstellen van de netwerkinstellingen de volgende stappen:

  • Ga naar de Instellingen-app;
  • Kies voor ‘Mobiel netwerk’;
  • Scroll volledig naar onderen;
  • Klik op ‘Stel gegevens opnieuw in’;
  • Voer je toegangscode in en bevestig de opdracht.

De iPhone zal hierna opnieuw opstarten. Na een paar minuten dien je opnieuw de toegangscode van je iPhone en van je simkaart in te toetsen. Hierna zou je weer verbinding moeten hebben met het 5G-netwerk.

Vergelijk toestellen en abonnementen

Schuif voor meer