Back to Top

Vergelijk toestellen en abonnementen

Schuif voor meer

Wordt de simkaart op je iPhone niet herkend, of niet gevonden, of krijg je een iPhone melding ongeldige of geen simkaart? In dit artikel leggen we uit hoe je dat probleem op kunt lossen. Want uiteraard is het de bedoeling van een smartphone dat je ermee kunt bellen. Als je dat door een simkaartstoring niet meer kunt doen, kan dat knap vervelend zijn. Want op deze manier kun je niemand bereiken en kun je ook niet gebeld worden. Het is dan ook belangrijk om dit probleem snel weer op te lossen. Wij helpen je verder.

Simkaart melding iPhone

Als je een simkaart in je iPhone hebt gezet, maar er nog steeds een melding verschijnt dat er ‘geen simkaart’ aanwezig is, hebben we verschillende tips die je eens kunt proberen om er wat aan te doen. Er zijn meerdere oplossingen die je kunnen helpen om dit probleem te verhelpen. Denk bijvoorbeeld aan het opnieuw plaatsen van de simkaart, het stofvrij maken van de simtray en het opnieuw in- en uitschakelen van de simkaart. Maar er zijn nog meer manieren om het probleem mogelijk te verhelpen.

In de meeste gevallen is het opnieuw opstarten van de iPhone voldoende. Maar als dat niet het geval is, kun je eens kijken naar de aanbiederinstellingen en de netwerkinstellingen. Je kunt de simkaart ook op een andere smartphone proberen, zodat je zeker weet dat dit niet de boosdoener is. In het slechtste geval moet je de simkaart laten vervangen, maar pas nadat je je iPhone hersteld hebt met de nieuwste software.

Tip: Losse iPhone kopen - prijzen vergelijken

Bekijk ook: Abonnementen met iPhone vergelijken

Plaats je simkaart opnieuw

Haal je simkaart eerst uit de iPhone en probeer het opnieuw. Het verwijderen van je simkaart doe je aan de hand van de pinvormige sim-ejector. De ejector plaats je in het gaatje, zodat de sim tray los komt van de iPhone. Haal de simkaart uit de tray en maak de simkaart goed schoon. Plaats hem daarna weer terug. Mogelijk was er iets aan de hand waardoor het uitlezen van de simkaart niet gelukt is. Het schoonmaken van de simkaart is dan meestal de oplossing. Het kan ook zo zijn dat de simkaart niet helemaal op de juiste manier in de tray heeft gezeten, waardoor uitlezen niet lukt. Gelukkig is er maar één manier waarop je de simkaart in de tray kunt plaatsen, zodat je de simkaart er niet andersom in kunt plaatsen.

Probeer andere aanbiederinstellingen

Soms is er met de simkaart niets mis, maar ligt het aan de instellingen van je iPhone. In zo’n geval kun je eens proberen om de aanbiederinstellingen bij te werken. Om te controleren of je provider nieuwe instellingen beschikbaar heeft gemaakt, kun je het best controleren op updates. Ga daarvoor naar de instellingen op je iPhone en klik vervolgens op ‘Algemeen.’ Kies daarna voor ‘Info.’ Als er dan een nieuwe update beschikbaar is, krijg je een melding en kun je de nieuwste profielinstellingen van de aanbieder gaan installeren.

Netwerkinstellingen opnieuw instellen

Is er geen update beschikbaar voor je aanbiederinstellingen? Dan is je probleem nog steeds niet opgelost. Om die reden kun je ook proberen je netwerkinstellingen volledig te resetten. Wellicht is er bij het inladen van het netwerkprofiel toch iets niet goed gegaan. Om zeker te weten dat het probleem niet aan de software van de netwerkinstellingen ligt, kun je deze het best resetten. Ga hiervoor naar ‘Algemeen’ en klik vervolgens op ‘stel opnieuw in.’ Daarna kun je doorklikken naar ‘herstel netwerkinstellingen’ en dien je je toegangscode in te vullen. Daarna klik je op ‘bevestigen.’ Hierna worden alle netwerkinstellingen gewist en uitgelezen van je simkaart. Mogelijk is het probleem hierna verhelpen. Zorg er wel voor dat je het wachtwoord van je draadloze internetverbinding bij de hand hebt, want het wachtwoord van je Wi-Fi moet je straks opnieuw invullen.

Zeker weten dat je simkaart niet defect is

Om uit te sluiten dat het probleem niet aan je simkaart ligt, is het verstandig eens uit te zoeken of de simkaart het wel doet in een ander toestel. Werkt de simkaart ook niet op een ander toestel? Dan weet je zeker dat het aan de simkaart ligt. Je kunt het best op twee manieren testen; door de simkaart eerst in een andere iPhone te stoppen en daarna bijvoorbeeld dit ook op Android te proberen. Zo kun je uitsluiten dat het probleem bij de simkaart ligt. Werkt de simkaart daar wel? Dan ligt het aan je iPhone. In andere gevallen ligt het aan je simkaart.

Je simkaart kan om verschillende redenen niet werken. Bijvoorbeeld omdat je abonnement niet meer actief is. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij het overstappen of als je vergeten hebt om de rekening te betalen. In zo’n geval kun je het best even contact opnemen met de klantenservice van je mobiele aanbieder. Bij problemen met je simkaart krijg je meestal een nieuw exemplaar toegestuurd. De provider kan je ook verder helpen als het probleem niet gaat over een fysieke simkaart, maar bijvoorbeeld een eSIM. Dit is een digitale simkaart. Bij het overzetten tussen verschillende iPhones gaat er nog wel eens iets mis met eSIMs. Dit probleem kun je niet zelf oplossen. Hiervoor heb je de hulp nodig van de klantenservice.

iPhone herstellen

Ten slotte kun je het best eerst nog proberen om je iPhone volledig te herstellen, voordat je je iPhone ter reparatie aanbiedt. Deze stap kun je proberen als je simkaart niet defect is. Probeer eerst de software van de iPhone opnieuw te installeren aan de hand van iTunes. Je kunt ook proberen om de software er handmatig weer op te zetten in DFU-mode. Let op; je hebt enige kennis van zaken nodig voordat je dit probeert. Er is een mogelijkheid dat je hiermee de software van je iPhone beschadigt. Heb je na het herstellen van de software nog steeds problemen met de simkaart?

Dan ligt het waarschijnlijk aan het interne modem in je iPhone. Dit kun je niet zelf repareren, maar moet worden opgelost door Apple. Maak hiervoor een afspraak met Apple, bijvoorbeeld bij de Genius Bar. Heb je je iPhone bij een andere winkel gekocht? Dan dien je eerst de verkopende partij om hulp te vragen.

Vergelijk toestellen en abonnementen

Schuif voor meer