Back to Top

Vergelijk toestellen en abonnementen

Schuif voor meer

Klinken je AirPods zacht, schel, dof, hol, of gewoon raar? Wat is er aan de hand? Wij helpen je in dit artikel met goede tips! 

Heb je net nieuwe AirPods gehaald of heb je ze al een tijdje, maar klinken ze niet zoals je verwacht had? Bijvoorbeeld omdat het geluid regelmatig stottert tijdens het afspelen van muziek, ze haperen tijdens het bellen of gewoon niet lekker klinken? Dit kan verschillende oorzaken hebben, van hardware defecten tot problemen met de software. Bovendien kun je vaak ruimtelijke audio aan- en uitzetten of zelf het geluid aanpassen via de equalizer op de iPhone.

AirPods werken niet naar behoren

Er kunnen zich allerlei problemen met de AirPods voordoen, waardoor het geluid van je oortjes niet lekker klinken. Bijvoorbeeld omdat je stotterend geluid hoort. Het geluid klinkt dan erg blikkerig. Bovendien kan het ook gebeuren dat je tijdens het bellen merkt dat het geluid hapert, of het geluid niet optimaal is. Er zijn verschillende oplossingen voor deze problemen.

Tip: Losse iPhone kopen - prijzen vergelijken

Bekijk ook: Abonnementen met iPhone vergelijken

AirPods vertonen stotterend geluid

De AirPods kunnen een stotterend geluid geven tijdens het luisteren van muziek. Zo kun je ruis horen, kan de audio haperen of is het geluid niet mooi. Meestal komt dat door een slechte bluetoothverbinding of storingen. Loop je bijvoorbeeld meer dan 10 meter bij je iPhone vandaan, dan merk je dat het geluid soms weg begint te vallen. Daardoor hoor je stotteringen. Op sommige plekken in huis heb je het probleem wel, op andere plekken niet. Er kunnen dan apparaten zijn die storingen op je bluetoothverbinding veroorzaken. Probeer daarom eens om op een andere plek te gaan zitten.

Daarnaast kun je ook de AirPods Pro hebben die kraken of statische ruis laten horen. Dit is een bekend probleem bij deze oordoppen. Het wordt veroorzaakt door een defect met ruisonderdrukking. Je kunt je dan bij Apple melden, want daar loopt een vervangingsprogramma voor. Apple biedt je dan een nieuw oortje aan. Let op: alleen het defectje oortje wordt vervangen.

Haperingen bij bellen met de AirPods

Ben je aan het bellen, maar kan de tegenpartij je helemaal niet goed verstaan? Of kun je zelf geen chocola maken van wat de ander zegt? Soms hoor je bij het bellen een haperend geluid met de AirPods. Dit komt vaak voor door wifi. Je kunt dan het beste wifi op je smartphone even uitschakelen tijdens het bellen. Als je klaar bent, kun je wifi weer aanzetten. Als je een ruisje hoort of een ander gek geluid, helpt het om dichter bij je iPhone te blijven. Veel bellers hebben de neiging om met een oortje in te gaan ‘ijsberen’ tijdens het bellen. Dat leidt ertoe dat het geluid zo nu en dan wegvalt.

Hoort de andere kant je heel slecht of valt het geluid helemaal weg? Dan kun je eens proberen om met één oortje in te bellen. Vaak werkt dat beter dan met twee oortjes tegelijkertijd. Je kunt zelf de microfoon kiezen tijden het bellen, door onderstaande stappen te volgen.

  • Ga naar de Instellingen;
  • Klik op ‘Bluetooth’;
  • Kies voor het i-symbool achter de AirPods;
  • Klik op welke microfoon (links of rechts) je wilt gebruiken;
  • Schakel eventueel automatische oordetectie uit.

Let op: het uitvoeren van deze stappen kan de batterijduur van je AirPods negatief beïnvloeden. Gebruik deze instellingen niet standaard, maar alleen als je problemen hebt.

Volume is niet gelijk

Als je altijd met één oortje luistert, was je het misschien nog niet opgevallen. Soms is het geluid van het ene oortje harder dan het andere oortje. Het kan verschillende oorzaken hebben. Oortjes verzamelen vaak vuil als gevolg van oorsmeer en andere viezigheid. Daardoor kun je merken dat het geluid links harder is dan rechts, of andersom. Je doet er goed aan om de oortjes eerst fysiek te controleren op vuil. Zijn je oortjes schoon? Dan kan het zo zijn dat je audiobalans is aangepast.

Je kunt de volume-instellingen namelijk gemakkelijk per oortje aanpassen. Zo kun je links harder zetten dan rechts, zodat je weer een ‘even’ geluid hebt. Doe daarvoor het volgende:

  • Ga naar de Instellingen;
  • Klik op ‘Toegankelijkheid’ en kies voor ‘Audio/Visueel’;
  • Scroll naar beneden en verdeel de balans tussen de letters L en R.

Overigens hoeven de AirPods niet defect of verkeerd ingesteld te zijn om deze problemen te ervaren. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je problemen met je oor hebt. Werk je met Android? Dan kan de W1-chip zijn werk niet doen en heb je vaker een ongelijk geluid.

Geluid is te zacht

Vind je het geluid te zacht? Dan kan het maar zo zijn dat het geluid geblokkeerd wordt door allerlei viezigheid in je oordopjes. Je doet er goed aan om je oordopjes zo nu en dan te reinigen – ook om oorontstekingen te voorkomen. Gebruik dus een wattenstaafje of ander scherp voorwerp om je oordopjes schoon te maken. Controleer dus van tevoren of er geen oorsmeer of ander vuil in je AirPods zit.

Lees ook: Muziek op je iPhone zetten: zo doe je het

Ruimtelijke audio in- of uitschakelen

Standaard staat ‘ruimtelijke audio’ op je AirPods aan. Dat moet de geluidsbeleving ten goede komen, maar niet iedereen is zo gecharmeerd van het geluid. Het kan ertoe leiden dat je het gevoel hebt dat het geluid is vervormd. Probeer het dus eens zonder ruimtelijke audio door het volgende te doen:

  • Verbind je AirPods;
  • Ga naar je bedieningspaneel, houd de vinger op de volumeregelaar en klik op ‘Ruimtelijke auto’;
  • Kies uit de opties ‘uit’, ‘vast’ of ‘hoofd getrackt’. We raden aan om ruimtelijke audio en hoofdtracking eens helemaal uit te zetten. Je kunt ook proberen om hoofdtracking aan- en uit te zetten.

Let op: je kunt het beste de Muziek-app eerst even opnieuw opstarten om de nieuwe instellingen te proberen.

AirPods resetten

Heb je met de instellingen van je AirPods gespeeld, maar klinkt het geluid nu erg slecht? Je kunt je AirPods ook volledig resetten door de volgende stappen uit te voeren:

  • Doe beide AirPods terug in het doosje;
  • Houd de knop op de achterkant van het doosje 15 seconden ingedrukt;
  • Wacht tot het oranje lampje knippert;
  • Open de case bij je iPhone en maak weer verbinding.

De verbinding wordt dan opnieuw tot stand gebracht en via iCloud worden gesynchroniseerd. Hebben geen van deze tips geholpen? Dan kun je het beste met je AirPods naar een APR of Apple Store gaan om het probleem voor te leggen.

Vergelijk toestellen en abonnementen

Schuif voor meer