Back to Top

Bestel de iPhone 14 of een van de andere nieuwe iPhones!

WWil jij als één van de eersten pronken met de nieuwe iPhone 14, iPhone 14 Plus, iPhone 14 Pro of iPhone 14 Pro Max? Bestel deze dan nu met abonnement bij KPN, tijdens de pre-order fase!

Vergelijk toestellen en abonnementen

Schuif voor meer

Slechte wifi of helemaal geen wifi verbinding op je iPhone of iPad? Iedereen ervaart het wel eens. Erg vervelend. Aan de hand van dit artikel kun je de wifi problemen oplossen.

Een slechte wifi verbinding daar wordt niemand vrolijk van. Met de drie onderstaande tips is de kans groot dat de problemen verleden tijd zullen zijn.

Tip: Losse iPhone kopen - prijzen vergelijken

Bekijk ook: Abonnementen met iPhone vergelijken

Oorzaken van geen wifi hebben

Voordat je het probleem gaat oplossen is het eerst goed om eens naar de oorzaak te kijken. Het kan bijvoorbeeld aan de router of je internetverbinding liggen. Wees er eerst zeker van dat de provider niet aan het netwerk bezig is. Bij werkzaamheden kan de internetverbinding tijdelijk wegvallen.

Soms is de router verouderd. Wanneer de router ouder dan vijf jaar is dan is het zeker raadzaam om een nieuw exemplaar te vragen. De ontwikkelingen van het internet gaan zo snel, dit vraagt ook om andere en hogere eisen met betrekking tot routers.

Daarnaast is het ook goed om naar de instellingen van je iPhone of iPad te kijken. Mogelijk heb je de wifiverbinding helemaal niet aanstaan. Dan wordt het ook lastig om gebruik te maken van wifi. Hieronder een aantal tips om wifiproblemen op te lossen.

Stroom loskoppelen Wi-Fi router

De kans is groot dat de Wi-Fi verbindingsproblemen van de internetrouter afkomen. Door hem 2 minuten van de stroom te halen, en daarna weer aan te sluiten, zorg je voor een lichte reset. Let op want dit is wat anders dan het geheel resetten van de router.

Haal de stekker van de wifi router uit het stopcontact. Wacht minimaal 2 minuten en steek de stekker er weer in. Je zult merken dat er verschillende lampjes gaan branden of knipperen. Wanneer de lampjes langzaam knipperen dan is de router nog niet goed opgestart. Zie je de lampjes heel snel flitsen of continu branden, dan is de wifi router in werking.

Controleer nu of je weer wifi op je iPhone of iPad hebt. Nog steeds niet? Door naar de volgende stap.

Wi-Fi netwerk vergeten

Mocht je nog steeds verbindingsproblemen ondervinden dan kun je aan de slag op je iPhone of iPad. Feitelijk haal je het wifi netwerk uit je apparaat. Hierna voeg je het netwerk opnieuw toe. In veel gevallen is dit een goede oplossing en kun je weer gebruik maken van wifi. Zo kun je het wifi netwerk door je apparaat laten vergeten:

  • Ga naar de ‘Instellingen’ app
  • Druk op ‘Wi-Fi’
  • Druk op de ‘i-knop’ naast het desbetreffende netwerk.
  • Selecteer vervolgens ‘Vergeet dit netwerk’ en bevestig

Start je Apple device opnieuw op en maak opnieuw verbinding met het netwerk. Mogelijk moet je het wachtwoord opnieuw invoeren. Gaat het om een onbeveiligd netwerk dan hoef je geen wachtwoord in te voeren. Overigens is het altijd aan te raden om je wifinetwerk goed te beveiligen. Dit voorkomt dat anderen er met je gegevens vandoor gaan.

instellingen wi-fi iphone

Netwerkinstellingen herstellen

Heb je de bovenstaande tips doorlopen en mochten de problemen nog niet verholpen zijn dan kun je de netwerkinstellingen aanpassen in je iPhone of iPad. Dit werkt een beetje hetzelfde als het wifinetwerk vergeten, alleen ga je dan nog een stap verder. Kijk maar eens hoe je dat doet:

  • Ga naar de ‘Instellingen’ app
  • Tik op ‘Algemeen’
  • Druk op ‘Stel opnieuw in’
  • Druk vervolgens op ‘Herstel netwerkinstellingen’

Je iPhone of iPad zal hierdoor alle Wi-Fi instellingen en verbindingen vergeten die hij in het verleden heeft opgeslagen. Daarmee ook de wachtwoorden van andere verbindingen. Houd hier rekening mee voordat je deze stap onderneemt.

Contact opnemen met de internetprovider

Mocht alle bovenstaande stappen nog niet werken dan raden wij aan om contact op te nemen met je internetprovider. Zij kunnen op afstand inzien of er problemen zijn met de router of instellingen.

Voordat je belt met de internetprovider moet je alle gegevens bij de hand hebben. De telefoniste is verplicht om te controleren of je wel de juiste persoon bent. Hij of zij vraagt naar je naam, geboortedatum en mogelijk het bankrekeningnummer waarmee je de facturen betaalt. Dit is om te voorkomen dat anderen je router instellingen laten aanpassen.

Vanaf afstand kan de internetprovider de werking van de router controleren. Het is ook mogelijk om de router op afstand te laten resetten. Houd er rekening mee dat het na de reset enkele minuten duurt voordat de router weer beschikbaar is.

De software updaten

Je iPhone of iPad krijgt regelmatig een nieuwe software-update. Dit is belangrijk voor de beveiliging van je apparaat. Wanneer je geen software updates uitvoert dan werk je iPhone of iPad misschien niet goed. Ook kan het dat je geen verbinding met een wifi netwerk kunt maken.

Wanneer helemaal niets helpt dan kijk je of er een software update beschikbaar is. Normaal gesproken ontvang je hier automatisch een melding van. In veel gevallen gebeurt dit updaten automatisch, maar het kan dat je dit handmatig hebt uitgeschakeld. Je moet dan zelf de update doorvoeren. Let op want hele ouders smartphones krijgen soms helemaal geen updates meer. Hierdoor gaan er ook bepaalde functies verloren.

Onnodige applicaties sluiten

Geen wifi op je iPhone of iPad heeft niet direct met applicaties te maken. Toch kan een bepaalde app in sommige gevallen voor problemen zorgen. Sluit daarom onnodige apps af. Wanneer dat niet helpt zou je ook eens alle applicaties af kunnen sluiten, dus ook die wat op de achtergrond draaien. Sluit hierna de iPhone af en start hem opnieuw op. Bekijk of het probleem is opgelost.

De iPhone of iPad is defect

Je hoopt het natuurlijk niet maar de iPhone of iPad kan ook defect zijn. Mogelijk is dit de oorzaak van het niet ontvangen van wifi. Breng je iPhone of iPad naar een Apple servicepunt of een goede reparateur. Vraag vooraf naar een offerte of zorg dat je wordt gebeld om de kosten door te geven. Dan kun je altijd nog de keuze maken tussen reparatie of toch maar een nieuw toestel aanschaffen.

Vergelijk toestellen en abonnementen

Schuif voor meer