Back to Top

Vergelijk toestellen en abonnementen

Schuif voor meer

Stopt je iPhone er ineens mee? Dat is erg vervelend. Je merkt het meteen al als je de home- of powerknop indrukt. Er gebeurt niets meer en je iPhone lijkt volledig dood te zijn. Het scherm geeft geen enkel teken van leven meer. Je iPhone gaat dus niet meer aan en het lijkt erop alsof het toestel er volledig mee gestopt is. Maar voordat je een ritje naar de Apple Store boekt of je toestel laat repareren door de winkel, kun je eerst zelf nog een paar zaken proberen. Lukt het dan nog niet? Dan is je toestel toe aan reparatie. Maar in de meeste gevallen is dat niet nodig.

iPhone stopt er mee: wat nu?

Veel gebruikers van de iPhone hebben het weleens meegemaakt; de iPhone is ermee gestopt. Van het ene op het andere moment reageer je iPhone niet meer. Je toestel hoeft niet meteen kapot te zijn om niet meer te werken. In veel gevallen is de software van je toestel vastgelopen en kun je dit weer gemakkelijk zelf verhelpen. We hebben een paar tips voor je op een rijtje gezet waarmee je je toestel weer nieuw leven in kunt blazen.

Tip: Losse iPhone kopen - prijzen vergelijken

Bekijk ook: Abonnementen met iPhone vergelijken

iPhone opladen

Even voor de zekerheid: weet je zeker dat je je iPhone wel hebt opgeladen? Het zal je verbazen hoeveel gebruikers denken dat hun toestel toe is een reparatie, terwijl in werkelijkheid de accu gewoon leeg is. Als je een root batterij icoontje op het scherm ziet, dan moet je even geduld hebben totdat je iPhone weer op kan starten. De software geeft aan dat je iPhone nog te weinig is opgeladen om de software veilig op te kunnen stellen. Het toestel heeft een minimale lading nodig voordat het toestel op kan starten.

Zie je geen icoontje? Dan is je iPhone niet meteen stuk. Als de accu volledig leeg is, kan het voorkomen dat het toestel zelf niets meer genoeg sap heeft om je te laten zien dat de batterij leeg is. Het accu-icoontje kan ook drie keer knipperen. Dat betekent dat de iPhone wel is aangesloten op het stroomnet, maar dat de iPhone niet oplaadt. Als blijkt dat de accu inderdaad leeg is, adviseert Apple zelf om je toestel minimaal een uur op te laten laden.

Software loopt vast

In de meeste gevallen dat je iPhone niet meer reageert, gaat het om een vastloper van de software. Als je naar de winkel gaat om je toestel te laten repareren, zal dit ook het eerste zijn wat de medewerker zal proberen. Als je iPhone het eerst nog goed deed en er niets geks mee is gebeurd, kun je er bijna wel vanuit gaan dat het aan de software ligt. Even resetten is de beste methode om de software weer tot leven te wekken. De meeste iPhones vanaf de iPhone X hebben geen homeknop meer. Daardoor is het resetten van je iPhone op de verschillende toestellen hetzelfde.

Druk eerst op de volume omhoog-knop, gevolgd door de volume omlaag-knop. Laat deze knoppen na elkaar los. Houd daarna de powerbutton ingedrukt totdat het Apple-logo weer verschijnt. Omdat de software is vastgelopen, kan het even duren totdat je iPhone doorgestart is van het logo. De software is dan bezig om het een en ander te herstellen. Het kan dus best even duren totdat je toestel weer is opgestart. Even geduld en geen paniek. Als je nog een ouder toestel hebt, kun je de iPhone opnieuw opstarten door de homeknop en de aan/uit-knop tien seconden lang vast te houden. Dit werkt bijvoorbeeld nog op de iPhone 8, die Touch ID heeft.

Software herstellen

Heeft het resetten van je iPhone niet geholpen? Probeer dan eens om de software volledig opnieuw te installeren. Hiervoor heb je wel een laptop of computer en een Lightning-kabel nodig. Als het de eerste keer is dat je het toestel aansluit, moet je op je computer aangeven dat je het toestel vertrouwt. Deze vraag krijg je ook te zien op je iPhone. Druk vervolgens op de volume omhoog-knop, dan volume omlaag en dan de aan/uit-knop. Je iTunes zal nu een melding gevend at er een iPhone is verbonden aan je apparaat.

Vanaf macOS Catalina is er geen iTunes meer, maar vind je de mogelijkheid om je iPhone te herstellen in Finder. Nu kun je de software op je iPhone herstellen. Wil je herstelmodus weer uitschakelen? Druk dan de aan/uit-knop minimaal tien seconden in. Je iPhone zal zich dan weer herstarten.

Fabrieksinstellingen

Heb je een goede back-up gemaakt op je computer of iCloud? Dan kun je je iPhone terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Bijvoorbeeld als je iPhone alleen zo nu en dan vastloopt. Heb je de iPhone minimaal 50 procent opgeladen? Ga dan naar ‘instellingen’ en klik op ‘algemeen.’ Klik vervolgens op ‘Stel opnieuw in’ en vervolgens ‘Wis alle inhoud en instellingen.’

Heb je volledig geen toegang meer tot je iPhone? Dan kun je deze in DFU-modus zetten en vervolgens aansluiten op je computer of MacBook. Je kunt daarna alleen de software opnieuw installeren. Je bent dan wel al je gegevens kwijt. Daarom is het verstandig om regelmatig een reservekopie te maken. Aan de hand van DFU-modus wordt de laatste software geïnstalleerd en worden alle fouten in de huidige software verholpen.

Op naar de winkel

Werken alle hierboven genoemde tips niet? Dan lijkt het erop dat je iPhone toch een hardware probleem heeft. Neem in dat geval contact op met Apple Support. Je kunt alleen contact opnemen met Apple als je het toestel online bij Apple of bij een Apple Store hebt gekocht. Dat geldt ook als je het toestel elders hebt gekocht, maar Apple Care+ hebt afgesloten. Als er inderdaad een reparatie nodig is en je Apple Care+ hebt, kun je tegen een kleine bijdrage kiezen voor Express Replacement. Je hebt dan morgen al een nieuw toestel in huis.

In andere gevallen kun je je wenden tot de winkel waar je het toestel hebt gekocht. Hoe lang het duurt totdat de iPhone gerepareerd is, kan per winkel verschillen.

Vergelijk toestellen en abonnementen

Schuif voor meer