Back to Top

Vergelijk toestellen en abonnementen

Schuif voor meer

Steeds valt je iPhone uit, wat kun je eraan doen? Een iPhone kan soms vreemde problemen vertonen. Het is natuurlijk erg vervelend als je iPhone uitvalt en je geen idee hebt waardoor dat veroorzaakt wordt. Voordat je het probleem kunt oplossen, moet je eerst weten wat er precies aan de hand is. In de meest gunstige gevallen gaat het om een softwarefout en is opnieuw opstarten voldoende. Soms is het nodig om de software volledig opnieuw te installeren. Maar in andere gevallen komen de problemen voor door problemen met de hardware. Er zijn een aantal tips die je kunt volgen.

Problemen met je iPhone

Heb je problemen met je iPhone? Dan kan dat erg vervelend zijn. Het zou maar zo kunnen dat het probleem wordt veroorzaakt door de batterij, door warmte of door kou. iPhones kunnen niet erg goed tegen temperatuurverschillen. In andere gevallen beginnen de problemen te spelen als je een software update hebt gedaan. In zo’n geval is het probleem gemakkelijk te verhelpen door de software nog eens te installeren of de fabrieksinstellingen te herstellen. Om het probleem goed op te lossen, kun je een aantal stappen proberen.

Tip: Losse iPhone kopen - prijzen vergelijken

Bekijk ook: Abonnementen met iPhone vergelijken

Staat van de batterij

Als je een oudere iPhone hebt, is de kans groot dat je iPhone zomaar uitvalt omdat de batterij niet langer meer optimaal werkt. Je kunt dit gemakkelijk checken door de batterijconditie van je iPhone op te vragen. Daarvoor heeft Apple een apart scherm gemaakt. Als je batterijconditie onder de 80 procent is gezakt, is het verstandig je batterij te laten vervangen. Het gaat hier om de zogenaamde capaciteit, niet te verwarren met de batterijdekking die je bovendien in beeld vindt.

  • Ga naar Instellingen;
  • Klik op ‘Batterij’;
  • Klik op ‘Batterijconditie’;
  • Lees de batterijconditie af onder ‘maximumcapaciteit’.

Het is gebruikelijk dat als je je iPhone al een paar jaar in gebruik hebt, de capaciteit van de batterij minder wordt. Als je een melding ziet dat de batterij in energiebeheermodus staat, is je batterij nog niet aan vervanging toe. Toch heeft Apple de iPhone wat trager ingesteld, zodat je batterij langer meegaat. Erg ideaal is dat niet. Je kunt ervoor kiezen om de batterij alsnog te laten vervangen voor eigen kosten. In andere gevallen krijg je een melding dat de batterij vervangen moet worden. Soms is dat garantiewerk, maar dat is afhankelijk van wanneer je de iPhone hebt gekocht.

Batterij kalibreren

Voordat je besluit de batterij van je iPhone te laten vervangen, kun je eerst zelf proberen het probleem op te lossen. Dat kan door je iPhone te proberen kalibreren. Daarvoor dien je je iPhone aan de oplader op het stopcontact aan te sluiten. Daarna volg je de volgende handelingen:

  • Voor een harde reset uit door op de volume omhoog knop te drukken;
  • Druk daarna meteen op de volume omlaag knop;
  • Houd beide knoppen ingedrukt totdat je het Apple logo ziet;
  • Laad de batterij tot 100 procent op. Gebruik je iPhone daarna nog 90 minuten niet.

Met deze methode kun je ervoor zorgen dat je batterijweergave weer gekalibreerd is. Op die manier kun je plotseling uitvallen van je batterij tegengaan.

Weersomstandigheden

Je iPhone kan ook problemen hebben doordat het te warm of te koud is. De iPhone is namelijk niet gemaakt om in extreem warme of koude temperaturen te gebruiken. Toch is het buiten steeds warmer in de zomer en kan in de winter de temperatuur flink onder nul zakken. De weersomstandigheden kunnen er dus toe leiden dat je iPhone opeens onvoorspelbaar wordt. Leg je de iPhone te lang in de zon? Dan wordt het toestel te warm. Op extreem warme dagen kan je iPhone zomaar uitvallen. Blijf dus met je iPhone uit de volle zon.

Bij oververhitting kun je het toestel even op een koele plek in huis leggen. Soms kiezen iPhone gebruikers ervoor het toestel in de koelkast te leggen om af te koelen, maar dat raden we ten zeerste af. Waarschijnlijk maak je het probleem dan alleen maar erger. Ook bij extreme kou kan het voorkomen dat je toestel uitvalt. Dan is het verstandig je iPhone even op te laten warmen en hem daarna weer aan te zetten.

Softwareproblemen

Lang niet in alle gevallen is de batterij het probleem. Als je regelmatig last hebt van vastlopers of als de iPhone steeds het Apple-logo laat zien, is er een kans dat er een probleem is met de software. Dit is vaak het meest gemakkelijk op te lossen, omdat je bijvoorbeeld een nieuwe update van iOS kunt installeren. iOS is het besturingssysteem van Apple en kan soms fouten bevatten. Door de nieuwste update te installeren, kun je dergelijke fouten voorkomen. Controleer daarom eerst of er een update beschikbaar is:

  • Ga naar ‘Instellingen’;
  • Kies voor ‘Algemeen’;
  • Klik door naar ‘Software-update’;
  • Klik op ‘Update downloaden en installeren’.

Staat er geen update voor je klaar? Dan kun je proberen de inhoud van je iPhone te wissen en alle apps opnieuw te installeren. Het kan namelijk voorkomen dat bepaalde instellingen je iPhone instabiel maken.

  • Ga naar de instellingen van je iPhone;
  • Klik op ‘Algemeen’;
  • Scroll naar onderen;
  • Klik op ‘Zet over of stel iPhone opnieuw in’;
  • Kies voor ‘wis alle inhoud en instellingen’.

Is je iPhone kapot?

Het kan ten slotte zo zijn dat je iPhone kapot is. Heb je bijvoorbeeld het toestel laten vallen op de badkamervloer of op een andere manier beschadigd? Dan kan dit problemen veroorzaken in de hardware van de iPhone. Als je scherm is gebarsten door een harde val, kan dat erop wijzen dat er intern ook iets mis is met het toestel. Als je iPhone na schade onbetrouwbaar is geworden, zullen de bovenstaande tips niet helpen. Je kunt er dan het beste voor kiezen om je iPhone te laten repareren. Dat is het voordeligst als je binnen 60 dagen na aanschaf van het toestel voor Apple Care+ hebt gekozen. Dit is een verzekering met aanvullende dekking.

Ook als je je iPhone niet hebt beschadigd, kun je ervoor kiezen om deze te laten repareren. Als er een probleem wordt gevonden, kan dat in sommige gevallen garantiewerk zijn. In andere gevallen moet je de reparatie zelf betalen en brengt de winkel onderzoekskosten in rekening. Vraag daarom voor reparatie eerst goed naar de voorwaarden.

Vergelijk toestellen en abonnementen

Schuif voor meer