Back to Top

Vergelijk toestellen en abonnementen

Schuif voor meer

In dit artikel gaan we in op de betekenis van foutmelding 3194 in iTunes, en hoe je deze error kunt oplossen. 

Als je je iPhone aansluit op je Mac of Windows computer en probeert een update uit te voeren, is de kans groot dat je te maken krijgt met error 3194 in iTunes. Over de jaren is er vaak melding gemaakt van deze foutmelding. Er zijn zelfs zoveel gebruikers die dit probleem hebben dat Apple er een speciale servicepagina voor heeft gemaakt. Error 3194 is dezelfde foutmelding als foutcode 17. Bij het updaten van je iPhone krijg je dan een melding: ‘Dit apparaat komt niet in aanmerking voor de gevraagde build.’ Dat terwijl je iPhone hagelnieuw is en gewoon wordt ondersteund. Wat kan er aan de hand zijn?

Foutcodes in iTunes

Als je je iPhone probeert te updaten aan de hand van je computer of Mac, kan het gebeuren dat je een melding krijgt waarin staat dat het apparaat niet in aanmerking komt voor de gevraagde build. Geen zorgen: je hoeft niet meteen naar de Apple Store te rennen om een nieuwe iPhone te kopen. Je krijgt deze foutmelding namelijk soms ten onrechte te zien, terwijl de iPhone wel gewoon op de ondersteuningslijst van Apple staat. De foutmelding krijg je namelijk ook te zien als de computer geen verbinding kan maken met de software-updateserver van Apple.

Foutmelding 3194 kent een aantal andere foutmeldingscodes die hetzelfde betekenen. Zo staat deze foutcode ook gelijk aan de volgende errors:

  • Fout 17
  • Fout 1639
  • Fout 3000-3020
  • Fout 3194
  • Fout 3100-3199

Deze foutmeldingen betekenen allemaal hetzelfde en komen relatief vaak voor. Je bent dus zeker niet de enige met dit probleem. Dit bericht krijg je doorgaans te zien als je bezig bent met het updaten of herstellen van de software van je iPhone of iPad. Als je deze melding krijgt te zien, kan dat gebeuren doordat je niet de laatste versie van iTunes hebt. In andere gevallen kun je ook problemen hebben met je virusscanner of firewall.

Tip: Losse iPhone kopen - prijzen vergelijken

Bekijk ook: Abonnementen met iPhone vergelijken

Zorg dat je de laatste updates hebt

Als je error 3194 in iTunes wilt oplossen, moet je ervoor zorgen dat je de laatste versie van iTunes hebt. De nieuwste versies van macOS hebben geen iTunes meer. Je kunt de iPhone dan bijwerken in de Finder. Ook dan kun je deze error tegenkomen. Aangezien je iTunes niet meer apart kunt gebruiken, is het de bedoeling dat je je hele macOS bijwerkt naar de laatst uitgebrachte versie. Het gaat hier om officiële versies. Mocht je dus een beta draaien van de nieuwste macOS en deze melding tegenkomen, dan kun je het best de laatste officiële versie van macOS weer installeren.

Als je je iPhone wilt proberen bij te werken op je Windows-computer, heb je iTunes daarvoor nodig. Het kan gebeuren dat je iTunes niet bijgewerkt is naar de laatste versie. Je krijgt dan een pop-up te zien bij het opstarten van het programma dat je je iTunes moet bijwerken. Na het bijwerken van iTunes zou de foutmelding moeten verdwijnen. Is dat niet het geval, dan kan dit wijzen op problemen met de firewall en andere beveiligingssoftware op je Mac of Windows-computer.

Problemen met je firewall

Uiteraard kan het zo zijn dat Apple storing heeft en je daarom tijdelijk de nieuwste software niet kunt downloaden. Bekijk daarvoor de speciale statuspagina van Apple om op de hoogte te zijn van de laatste storingen. Zie je geen meldingen van storingen? Dan is het mogelijk dat je firewall de verbinding met Apple tegenhoudt. In het geval je gebruikmaakt van Windows, doe je er goed aan om de beveiligingssoftware tijdelijk uit te schakelen of helemaal te verwijderen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat je de software van je iPhone alleen bij kunt werken als je een werkende internetverbinding hebt.

Het kan ook gebeuren dat er pakketjes verloren gaan door het gebruik van draadloos internet. Daarom kun je de draadloze verbinding tijdelijk verbreken en gebruikmaken van een bekabelde verbinding. Deze verbindingen zijn vaak een stuk sneller. Je kunt ten slotte nog proberen om de computer en het modem opnieuw op te starten. Als de internetverbinding werkt zoals bedoeld, kun je proberen de software van de iPhone opnieuw bij te werken.

Uitsluiten dat het aan de computer ligt

Er is een vrij eenvoudige manier om uit te sluiten of het probleem aan je computer of Mac ligt. Sluit je iPhone eens aan op een andere computer. Als de update dan wel verder gaat, ligt het probleem aan je computer. Heb je nog steeds problemen en is de computer aangemeld op hetzelfde netwerk? Dan is het mogelijk een probleem met de router. Gebruik je een andere internetverbinding en heb je dit probleem alsnog? Dan kan het gebeuren dat Apple storing heeft. In de meeste gevallen gaat het om een foute configuratie van het netwerk en kun je het best de netwerkbeheerder om hulp vragen.

Hostbestanden bijwerken

In sommige gevallen kan iTunes geen verbinding maken met de updateserver doordat de zogenaamde hostinstellingen verkeerd staan. Deze instellingen staan in een bestandje op de computer. Als je een Mac hebt, kun je de volgende stappen uitvoeren:

  • Ga naar Finder in het menu ‘Programma’s’ en dan ‘Hulpprogramma’s’;
  • Open de Terminal;
  • Typ het volgende commando in en druk op enter: sudo nano /private/etc/hosts
  • Voer het wachtwoord in dat je gebruikt om in te loggen. Je ziet je wachtwoord niet terug in het venster;
  • Zie je regels in de tekst staan met als adres ‘gs.apple.com’? Zet dan een hekje voor deze regel. Op die manier maak je de blokkade ongedaan en kun je weer contact maken met de Apple server. Opslaan doe je door control + O te gebruiken en dan op de Enter-toets te drukken als je gevraagd wordt om de bestandsnaam op te slaan. Herstart nog wel even je Mac.

Je kunt dit probleem ook in Windows oplossen door Kladblok als Administrator uit te voeren. Hanteer daarna de volgende stappen:

  • Klik op Bestand en dan ‘Openen’;
  • Typ het volgende adres in, in de adresbalk:  C:/Windows/System32/Drivers/etc en klik de hostsfile aan;
  • Controleer of je een regel met de tekst ‘gs.apple.com’ ziet.
  • Zet een hekje voor deze regel en druk op CTRL + S;
  • Start je computer opnieuw op.

Dit zou het probleem moeten verhelpen. Is dat niet het geval? Neem dan contact op met Apple.

Vergelijk toestellen en abonnementen

Schuif voor meer